Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів з мистецтва 5-9 клас.
Згідно з рекомендаціями щодо оцінювання
навчальних досягнень учнів 5-6 класів,
які здобувають освіту відповідно до нового
Державного стандарту базової середньої освіти.
Наказ Міністерства освіти
і науки України
01 квітня 2022 р. No 289
Загальні критерії оцінювання результатів навчання
учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового
Державного стандарту базової середньої освіти |
Характеристика результатів навчальної діяльності |
||||
Рівні результатів навчання |
Бал |
Загальна характеристика |
Пізнає різні види мистецтва (Сприймання творів) |
Працює з текстом |
Бере участь у творчій діяльності (Виконання творів) |
І. Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення. |
Учень/учениця розрізняє художні твори. |
Учень/учениця розрізняє елементарні визначення. |
Учень/учениця розрізняє за настроєм художні
твори |
2 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт
вивчення |
Учень/учениця аналізує незначну частину музичних
творів, має нечіткі уявлення про засоби художньої виразності. |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
Учень/учениця відтворює незначну частину художнього
твору разом з учителем |
|
3 |
Учень/учениця відтворює частину навчального
матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
Учень/учениця за допомогою вчителя виконує аналіз
художніх творів на елементарному рівні. |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального
матеріалу; з допомогою вчителя орієнтується у різних жанрах та видах
мистецтва |
Учень/учениця відтворює незначну частину художнього
твору, з допомогою вчителя відтворює елементарні елементи. |
|
II. Середній |
4 |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну
операцію, дію |
Учень/учениця з допомогою вчителя аналізує основну
частину художніх творів, виконує аналіз за зразком з використанням підказок. |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основні
визначення та називає імена митців, які вивчаються на уроках. |
Учень/учениця відтворює основну частину художнього
твору, повторює за прикладом вчителя окремі елементи та замальовки. |
5 |
Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал,
з помилками й неточностями дає визначення понять,
формулює правило |
Учень/учениця самостійно аналізує художні твори, з
помилками та неточностями називає основні засоби виразності. |
Учень/учениця відтворює визначення основних жанрів
та видів мистецтва, з помилками та неточностями дає визначення
мистецьких понять. |
Учень/учениця відтворює основний матеріал з
помилками, має окремі неточності. |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних
положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але
недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань
за зразком |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння засобів
художньої виразності, правильно, але недостатньо осмислено аналізує
прослухані художні твори, використовуючи зразок та підказки. |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних
положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але
недостатньо осмислено, при розмові про мистецькі явища чи художників
користується зразком. |
Учень/учениця виявляє знання та розуміння основного художнього
матеріалу призначеного для виконання, але недостатньо осмислено виконує
музичні твори твори допускаючи, неточності |
|
III. Достатній
|
7 |
Учень/учениця правильно відтворює навчальний
матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні
приклади на підтвердження певних думок, частково контролює
власні навчальні дії |
Учень/учениця правильно аналізує прослухані художні
твори, частково контролюючи власні навчальні дії. |
Учень/учениця знає основоположні факти з мистецтва,
виявляє здатність до наведення прикладів на підтвердження власних думок. |
Учень/учениця частково контролює власні
навчальні дії |
8 |
Учень/учениця має достатні знання, застосовує
вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається
аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між
явищами, фактами, робити висновки. |
Учень/учениця аналізує художні твори встановлюючи
найсуттєвіші взаємозв'язки між засобами виразності, робить висновки. |
Учень/учениця має достатні знання, які застосовує
при відповіді на стандартні запитання, відповіді надає логічні, хоч і мають
неточності. |
Учень/учениця загалом контролює власну діяльність,
виявляє здатність до встановлення взаємозв'язків. |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом,
застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й
систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із
самост. і правильною аргументацією |
Учень/учениця добре аналізує та систематизує художні
твори, виявляє здатність до їх порівняння на основі засобів виразності. |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом,
застосовує знання в стандартних ситуаціях, використовує загальновідомі факти,
для аргументації власної позиції відповідно до певного худ. явища. |
Учень/учениця добре володіє правилами створення художніх
творів, контролюючи власне виконання. |
|
IV. Високий |
10 |
Учень/учениця має повні, глибокі знання,
використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення |
Учень/учениця самостійно аналізує художні твори,
використовуючи різноманітні позначення засобів художньої виразності; порівнює
твори за різними критеріями. |
Учень/учениця має повні, глибокі знання з мистецтва,
орієнтується в термінології та використовує її на практиці, відповідаючи на
запитання можу узагальнити власну відповідь. |
Учень/учениця добре виконує художні твори,
використовуючи різноманітні прийоми , самостійно аналізує власне
виконанняробіт. |
11 |
Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог
навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних
ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і
розв'язує проблеми |
Учень/учениця самостійно аналізує художні твори з
використанням всієї палітри засобів виразності, пояснює засоби
виразності художнього образу у творах різних видів мистецтва ,наводить приклади, порівнює твори та
знаходить подібні у межах навчальної програми. Описує і пояснює емоції та
почуття, що виникають під час сприймання мистецтва,
порівнює власні вподобання з уподобаннями інших осіб. |
Учень/учениця має гнучкі знання з образотворчого
мистецтва та орієнтується в термінології та митцях. Самостійно знаходить
інформації, користуючись різноманітними джерелами. Самостійно формулює
запитання, виявляючи зацікавлення предметом. |
Учень/учениця виконує твори самостійно та у
групі, доцільно використовує засоби художньої виразності , підбирає найбільш
влучні. |
|
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та
в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує
їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно
аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає
обґрунтовані рішення |
Учень/учениця усвідомлено аналізує художні твори,
показуючи системні та міцні знання засобів виразності. Обирає твори
мистецтва, суголосні власним емоціям. Вирізняє худ.засоби, які вплинули на враження від твору.За потреби обирає види художньо-творчої діяльності для задоволення. Виражає свої почуття різними художніми засобами. |
Учень/учениця має системні міцні знання, виокремлює
та характеризує жанрові ознаки творів різних видів мистецтва, наводить
приклади творів різних жанрів. Застосовує відповідну
термінологію. Пояснює художні цінності творів, коментує своє
ставлення до них. Порівнює художні образи з явищами довкілля, пояснює зв’язки між мистецтвом і життям. |
Учень/учениця самостійно виконує художні твори,
добираючи найбільш влучні художні засоби та прийоми. Бере участь у мистецьких проектах,
інсценізаціях. |
Особливістю системи оцінювання досягнень
учнів з дисциплін художньо- естетичного циклу є її
багатофункціональність, що зумовлена багатокомпонентним змістом мистецької освіти,
спрямованої на цілісне
формування художньо-естетичної культури
учнів, і передбачає:
формування в учнів
емоційно-естетичного ставлення до дійсності, світоглядних орієнтацій, особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, вітчизняної та зарубіжної
художньої культури;
розвиток емоційно-почуттєвої сфери, оригінального асоціативно-образного мислення, універсальних якостей творчої особистості;
формування знань та уявлень про
мистецтво, розуміння специфіки художньо- образної
мови різних видів мистецтва, здібності до сприймання та інтерпретації художніх творів;
розширення естетичного досвіду,
вмінь і навичок у сфері мистецької діяльності,
потреби в художньо-творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні.
Об'єктами перевірки та оцінювання
у процесі вивчення мистецьких дисциплін учнями
мають стати:
здатність учнів сприймати, розуміти
і відтворювати твори мистецтва, інтерпретувати їх художньо-образний зміст (висловлювати власне естетичне ставлення);
вміння і навички з практичної
художньої діяльності (відтворення за зразком),
досвід самостійної та творчої діяльності (застосування набутих знань і
вмінь у змінених, зокрема,
проблемно-пошукових ситуаціях);
обізнаність у сфері мистецтв -
елементарні знання та уявлення про мистецтво,
його основні види і жанри, розуміння художньо-естетичних понять та
усвідомлене користування відповідною термінологією, уявлення про творчість відомих
вітчизняних і зарубіжних
митців (мистецтвознавча пропедевтика);
загальна естетична компетентність, художньо-образне мислення учнів як інтегрований результат навчання, виховання
й розвитку.
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень |
І Початковий |
1 |
Учень (учениця) розуміє
незначну частину тематичного матеріалу; користується обмеженим понятійно-термінологічним запасом у процесі розповіді про мистецтво; після кількаразового пояснення вчителя відтворює незначні фрагменти тематичного матеріалу |
|
|
під час практичної художньої діяльності; виявляє елементарний розвиток художньо-образного мислення |
2 |
Учень (учениця) розуміє
незначну частину тематичного матеріалу; користується обмеженим понятійно-термінологічним запасом у процесі розповіді про мистецтво; частково відтворює тематичний матеріал у практичній художній діяльності після детального пояснення вчителя; художньо-образне мислення розвинуто на елементарному рівні
(домінують розрізнені
судження про види мистецтва) |
|
3 |
Учень (учениця) розуміє
частину тематичного матеріалу; користується обмеженим понятійно- термінологічним запасом у процесі розповіді про мистецтво;
частково відтворює тематичний матеріал у практичній
художній діяльності з опорою на пояснення
та зразок вчителя; художньо-образне мислення розвинуто на елементарному рівні
(переважає повторення суджень вчителя про мистецтво). |
|
ІІ Середній |
4 |
Учень (учениця) розуміє
та усвідомлює значну
частину тематичного матеріалу; демонструє небагатий словниково-термінологічний запас
у процесі інтерпретації творів мистецтва;
відтворює тематичний матеріал у практичній художній діяльності, але потребує значної допомоги вчителя;
художньо-образне мислення розвинуто слабо (на рівні
сукупності окремих суджень) |
5 |
Учень (учениця) розуміє
та усвідомлює більшу
частину тематичного матеріалу; демонструє небагатий словниково-термінологічний запас
у процесі інтерпретації творів мистецтва; відтворює під керівництвом учителя
тематичний матеріал у практичній діяльності, але без переносу у змінені ситуації; художньо-образне мислення
розвинуто слабо (на рівні
сукупності суджень з використанням окремих
пояснень) |
|
6 |
Учень (учениця) розуміє та усвідомлює переважну більшість тематичного матеріалу; демонструє небагатий словниково-термінологічний запас у процесі інтерпретації творів мистецтва;
відтворює тематичний матеріал у практичній художній діяльності, інколи |
|
|
потребуючи
педагогічної допомоги; художньо-образне мислення
розвинуто слабо (судження аргументуються переважно
з опорою на висловлювання вчителя) |
ІІІ Достатній |
7 |
Учень (учениця) повністю розуміє та усвідомлює тематичний матеріал, здатний узагальнювати його за допомогою вчителя; демонструє достатній
понятійно- термінологічний запас;
застосовує за допомогою вчителя опанований матеріал у практичній художній діяльності; художньо-образне мислення достатньо розвинуто (судження аргументуються, з'являються окремі
аналогії, асоціації) |
8 |
Учень (учениця) повністю розуміє та усвідомлює тематичний матеріал, здатний
узагальнювати та систематизувати його за допомогою вчителя; демонструє достатній понятійно-термінологічний запас,
свідомо користується ключовими поняттями і термінами; застосовує засвоєний
матеріал у практичній художній діяльності; художньо-образне мислення достатньо розвинуто (у поясненнях застосовуються аналогії, асоціації). |
|
9 |
Учень (учениця) повністю розуміє та усвідомлює тематичний матеріал, здатний
узагальнювати та систематизувати його, наводити деякі
приклади на підтвердження своїх думок; демонструє достатній понятійно-термінологічний
запас, який майже завжди адекватно використовує; застосовує матеріал у практичній
художній діяльності без допомоги вчителя; художньо-образне мислення достатньо розвинуто (формулюються окремі висновки, узагальнення) |
|
ІV Високий |
10 |
Учень (учениця) глибоко
розуміє та усвідомлює тематичний матеріал у межах програми; під час інтерпретації художніх творів робить
висновки, висловлює власне
естетичне ставлення, користується адекватною термінологією; самостійно використовує тематичний матеріал у практичній художній діяльності; художньо-образне мислення достатньо високо розвинуто, що дозволяє учневі
застосовувати асоціативні зв'язки, образні аналогії та порівняння щодо
різних видів мистецтв та життєвих явищ |
|
11 |
Учень (учениця) глибоко
розуміє та усвідомлює тематичний матеріал у межах програми, намагається самостійно збагачувати набуті знання; під час інтерпретації художніх творів аргументує висновки, власні
оцінки й твердження, ілюструє їх прикладами;
широко користується спеціальною термінологією відповідно до програмових вимог;
самостійно використовує тематичний матеріал у практичній художній діяльності; художньо-образне мислення високо розвинуто, характеризується використанням нестандартних асоціативних зв'язків,
порівнянь творів різних видів
мистецтва (за аналогією, контрастом) та відповідних
життєвих явищ |
12 |
Учень (учениця) глибоко
розуміє та усвідомлює тематичний матеріал у межах програми, під час інтерпретації художніх творів робить
самостійні висновки, аргументує власні оцінки, наводить приклади на їх
підтвердження; вільно користується спеціальною термінологією відповідно до програмових вимог;
самостійно застосовує тематичний матеріал у практичній художній діяльності; художньо-образне мислення високо розвинуто, характеризується оригінальністю, що дає змогу
учневі широко використовувати асоціативні зв'язки |
Кр Образотворче мистецтво 7 клас
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень |
І. Початковий |
1 |
Учень (учениця) сприймає та відтворює художні
образи на частковому рівні, однозначно їх
характеризує, демонструє слабо сформоване художньо-естетичне мислення, елементарні навички та уміння у творчій художній діяльності |
2 |
Учень (учениця) володіє незначною частиною тематичного матеріалу, має слабо сформований рівень сприйняття художніх образів, виявляє певні творчі
вміння та навички у практичній діяльності, володіє незначною частиною термінологічного мінімуму; словниковий запас в основному дозволяє викласти думку |
|
3 |
Учень (учениця) здатний
сприймати та відтворювати окремі фрагменти художніх образів з конкретним образно- художнім змістом, знає незначну частину тематичного матеріалу, послуговуючись обмеженим
термінологічним та словниковим запасом |
|
ІІ.
Середній |
4 |
Учень (учениця) може відтворювати художні образи на репродуктивному рівні, в основному
розуміє образну сферу художнього
твору; застосування знань та термінологічного запасу на практиці задовільне |
5 |
Учень (учениця) володіє навичками й уміннями, які дають змогу проаналізувати чи відтворити
окремі художні образи, котрі
мають художньо конкретну словесну понятійну основу, але не завжди вміє сприймати і відтворювати художні образи, які вимагають абстрактного художньо-мистецького мислення; виявляє задовільне знання
спеціальної художньої термінології;
словниковий запас небагатий |
|
6 |
Учень (учениця) не завжди вміє сприймати та репродукувати
візуальні образи, має достатньо сформоване
художнє мислення, не завжди послідовно та логічно характеризує окремі художні явища,
його розповідь потребує уточнень і додаткових запитань; виявляє знання і розуміння основних тематичних положень, але не завжди
вміє |
|
|
самостійно зробити
аналіз художнього твору,
порівняння, висновки щодо сприймання творів образотворчого мистецтва |
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень (учениця) може відтворити різні візуальні образи, проте робить непереконливі висновки, не
завжди послідовно викладає свої
думки, допускає мовленнєві та термінологічні
помилки; знає найважливіший тематичний художній матеріал, але знання не достатньо стійкі; спостерігаються помітні
позитивні зміни у творчій художній діяльності учня |
8 |
Учень (учениця) вміє
сприймати і репродукувати візуальні образи певного
рівня, досить повно
аналізує художньо- образний зміст твору, але має стандартне
мислення, йому бракує власних
висновків, асоціацій, узагальнень; не завжди
вміє поєднувати художні
образи та життєві
явища; на достатньому рівні володіє спеціальною художньою термінологією
при аналізуванні художніх творів у процесі їх сприймання та інтерпретації |
|
9 |
Учень (учениця) виявляє достатнє засвоєння тематичного художнього матеріалу, але допускає неточності у використанні спеціальної художньої термінології, які потребують допомоги вчителя, трапляються поодинокі недоліки у відтворенні художнього образу і художньо- образному оформленні своїх роздумів щодо
оцінки творів образотворчого мистецтва; не завжди самостійно систематизує та
узагальнює художній матеріал |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень (учениця) має
міцні знання програмового матеріалу, але, аналізуючи художні твори, допускає несуттєві неточності у формулюваннях та використанні спеціальної художньої термінології, не завжди обґрунтовано може довести свою точку зору на художні
явища в процесі
їх сприймання, не завжди
вміє відтворити окремі фрагменти художніх образів. Вказані неточності може виправляти самостійно |
11 |
Учень (учениця) володіє тематичним художнім матеріалом у межах
програми, вміє використовувати набуті знання, уміння
і здібності у нових художньо-творчих завданнях, виявляє знання
спеціальної художньої термінології, їх усвідомлення та міцність, уміння
систематизувати, узагальнювати, аналізувати твори візуального (образотворчого) мистецтва, асоціювати їх з творами
інших |
|
|
мистецтв та життєвими явищами, застосовувати набуті знання в образотворчій діяльності |
12 |
Учень (учениця) має міцні, ґрунтовні знання тематичного художнього матеріалу (жанри, митці,
твори образотворчого мистецтва) у межах програми, здатний систематизувати, узагальнювати, свідомо сприймати та відтворювати візуальні образи, широко застосовувати асоціативні зв'язки між творами
образотворчого мистецтва, творами інших мистецтв та життєвими явищами. Учень (учениця) свідомо
послуговується мовою візуального мистецтва у роздумах, висновках та узагальненнях щодо сприймання художніх образів, має достатньо високий рівень художньо- мистецького мислення у розвитку світопізнання і світовідчуття; самостійно використовує набуті художні
вміння, навички та власні здібності в художній діяльності |
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів з музичного мистецтва |
І. Початковий |
1 |
Учень (учениця) сприймає та виконує музичні
твори на частковому рівні,
небагатослівно характеризує їх, демонструє слабо
сформоване художньо-образне мислення, елементарні навички та вміння у практичній музичній діяльності |
2 |
Учень (учениця) володіє незначною частиною тематичного матеріалу, має слабо сформований рівень сприйняття
музичних творів, виявляє певні вміння й навички, володіє незначною частиною спеціальної |
|
|
музичної термінології, словниковий запас дозволяє викласти
думку на елементарному рівні |
3 |
Учень (учениця) здатний сприймати та виконувати окремі
фрагменти музичних творів
з конкретним образно-художнім змістом, знає незначну частину музичного тематичного матеріалу; послуговуючись обмеженим термінологічним і словниковим запасом |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень (учениця) здатний сприймати та виконувати музичні
твори на репродуктивному рівні, але не розуміє художньо-образної сфери музичних творів;
застосування знань і спеціальної музичної термінології на практиці задовільне |
5 |
Учень (учениця) володіє навичками й уміннями, які дають
змогу проаналізувати чи виконати окремі
музичні твори, котрі
мають художньо конкретну словесну, понятійну основу;
але не завжди
вміє інтерпретувати музичні
твори, які вимагають абстрактного художнього мислення; виявляє недостатнє
знання спеціальної музичної термінології; словниковий запас небагатий |
|
6 |
Учень (учениця) здатний сприймати і відтворювати основну частину музичного матеріалу,
але має слабо сформоване художнє
мислення, не завжди послідовно та логічно характеризує музичні твори,
його розповідь потребує уточнень і додаткових запитань; учень (учениця) виявляє знання й розуміння основних тематичних положень, але не завжди вміє самостійно зробити
порівняння, висновок про прослухану чи виконану музику |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень (учениця) здатний сприймати та виконувати музичні твори, але робить непереконливі
висновки, непослідовно викладає свої думки, допускає термінологічні помилки; учень
(учениця) знає найважливіший тематичний музичний матеріал, але знання нестійкі; спостерігаються помітні позитивні зміни в музичній діяльності учня |
8 |
Учень (учениця) уміє сприймати та виконувати музичні твори, досить повно аналізує художньо- |
|
|
образний зміст
твору, але має стандартне мислення, йому бракує власних
висновків, асоціацій, узагальнень, не завжди вміє
поєднувати музичні твори
та життєві явища; недостатньо володіє спеціальною музичною термінологією при аналізі музичних явищ |
9 |
Учень (учениця) виявляє
достатнє засвоєння тематичного музичного матеріалу, але допускає неточності у використанні спеціальної музичної термінології, які потребують зауваження чи коригування, трапляються поодинокі недоліки у виконанні музичного твору й художньо-образному оформленні своїх роздумів про
прослухану музику; не
завжди самостійно систематизує та узагальнює музичний матеріал |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень (учениця) має міцні знання
програмового матеріалу, але,
аналізуючи музичні твори, допускає несуттєві неточності у формулюваннях, при використанні спеціальної музичної термінології, а також
під час виконання музичних творів, у більшості випадків уміє обґрунтовано довести свою думку про музичні
явища, йому важко
виконати окремі фрагменти музичного твору. Указані
неточності може виправляти самостійно |
11 |
Учень (учениця) володіє
тематичним музичним матеріалом у межах програми, уміє
використовувати набуті знання,
уміння і здібності у нових музичних завданнях, демонструє знання спеціальної музичної термінології, їх усвідомлення та міцність, уміння
систематизувати, узагальнювати, інтерпретувати музичні твори, асоціювати їх з творами
інших мистецтв та життєвими явищами, застосовувати здобуті знання в музичній діяльності |
|
12 |
Учень (учениця) має глибокі, ґрунтовні знання тематичного
музичного матеріалу у межах програми, здатний узагальнювати, сприймати та виконувати музичні твори, застосовувати асоціативні зв'язки між музичними творами, творами інших
мистецтв і життєвими явищами; свідомо використовувати |
|
|
спеціальну музичну термінологію в
роздумах, висновках та узагальненнях про прослуханий чи виконаний
твір, пропонує нетипові, цікаві художньо- творчі уявлення; рівень світосприйняття та світовідчуття мистецького мислення достатньо високий; самостійно використовує набуті
знання, уміння та здібності в музичній діяльності |
Комментарии
Отправить комментарий